-Witaj na stronie p3.zielonka.pl
- 19. Styczeń 2018
-ul. Prosta 24
-05-220 Zielonka
-Tel. (22) 781 02 62
BIP
Menu Główne
Grupy
Kącik dla rodziców
Klub czytających rodziców
OGŁOSZENIE
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”… Wisława Szymborska

...naucz tej magicznej zabawy swoje dziecko – wstąp do „Klubu Czytających Rodziców” działającego w naszym Przedszkolu.
Wspólnie na pewno uda nam się zaszczepić naszym pociechom miłość do literatury, która bawi, uczy i wychowuje.
Serdecznie zapraszamy do Przedszkola nasze kochane Mamusie, Tatusiów, Babcie, Dziadków, Ciocie… do czytania naszym dzieciom.
Zapraszamy nawet codziennie!
Dzień i godzinę dostosujemy do Państwa możliwości.


KLUB CZYTAJĄCYCH RODZICÓW


„Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie …”

Doceniając wartość głośnego czytania jako najlepszej metody wychowawczej i najlepszej inwestycji w przyszłość dziecka postanowiliśmy w roku szkolnym 2016/2017 przywrócić zwyczaj głośnego czytania rodziców lub innych członków rodzin w przedszkolu.

W związku z tym w naszym Przedszkolu, w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom rozpocznie działalność „Klub Czytających Rodziców”.

Czytanie to doskonała forma kontaktu z dzieckiem, znakomity sposób zaspokajania jego potrzeb emocjonalnych. Dziecko słucha wówczas głosu zaangażowanego w czytanie rodzica, może się do niego przytulić, obserwować jego mimikę i gesty. Jest to świetny czasdo wspólnej zabawy i śmiechu, ale też doprowadzenia rozmów. Często dzieci zadają pytania, aby upewnić się, czy dobrze zrozumiały treść książki, poznać znaczenie słów lub mają skojarzenia z poruszanymi tematami. Wychodząc od pytań zadawanych przez dzieci lub prowokując je do zastanowienia się nad różnymi problemami, mamy możliwość skierowania ich uwagi na emocje i wartości.

Realizując program „Klubu Czytających Rodziców” pragniemy:
• wzmocnić więź emocjonalną pomiędzy dorosłymi i ich dziećmi;
• zachęcać dorosłych do głośnego czytania dzieciom;
• wpłynąć na wszechstronny rozwój dziecka;
• rozwijać i utrwalać zainteresowania, potrzeby i nawyki czytelnicze;
• włączyć rodziców w życie grupy;
• udzielić się czynnie w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

Pamiętajmy, że głośne czytanie kilkulatkowi:
• rozbudza w nim ciekawość świata,
• pozwala wraz z bohaterami opowiadań przeżywać niezwykłe przygody, rozwijając wrażliwą wyobraźnię dziecka,
• uczy myślenia i poprawia koncentrację uwagi,
• jako forma wspólnego spędzania czasu pogłębia więzi łączące rodziców i dzieci oraz zapewnia emocjonalny rozwój dziecka,
• wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka, pomaga zrozumieć siebie i innych,
• uczy wartości moralnych, pomaga rodzicom w osiąganiu sukcesów wychowawczych,
• kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie, a także zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera, będąc źródłem atrakcyjnego sposobu na spędzenie wolnego czasu.

Mamy nadzieję, że zwyczaj głośnego czytania zagości również w każdym domu, bowiem wystarczy 20 minut dziennie, by wyposażyć dziecko w niezwykły kapitał, by budować więź między dorosłym, a dzieckiem, tworzyć skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa.


PRZEDSZKOLNY KĄCIK WYMIANY KSIĄŻEK


Bezpośrednie obcowanie z książką:
- rozbudza u dziecka jego zainteresowania,
- rozwija wyobraźnię,
- wzbogaca zasób słów i wiadomości,
- motywuje do nauki czytania oraz pisania.

Ponadto, ilustracje zawarte w książkach:
- zachęcają wychowanków do opowiadania,
- kształtują percepcję wzrokową,
- rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe.

Mając na uwadze, iż kontakt z książką rozwija ciekawość i wrażliwość dziecka oraz pobudza wyobraźnię, w naszym przedszkolu został zorganizowany Przedszkolny kącik wymiany książek. Przed rozpoczęciem akcji w naszej grupie przedszkolnej wychowawczynie przeprowadziły pogadankę na temat szanowania książek. Kącik został usytuowany w szatni, miejscu ogólnie dostępnym zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców.

Cele:
• zachęcenie rodziców do codziennego czytania swoim dzieciom
• zainspirowanie rodziców do wspólnych zabaw w oparciu o przeczytany tekst
• rozwijanie zainteresowań czytelniczych
• rozwijanie wyobraźni dziecięcej
• kształtowanie gotowości do czytania i pisania

ZASADY KORZYSTANIA Z KĄCIKA WYMIANY KSIĄŻEK:
1. Każdy może przynieść własne książki z domu i ustawić je na wyznaczonych półkach.
2. Każdy jest zobowiązany do utrzymywania porządku miedzy książkami – prosimy o uwrażliwienie dzieci na zachowanie porządku i dbanie o książki.
3. Wymieniamy pozycje czytelnicze zgodnie z zasadą „książka za książkę”
4. Po przeczytaniu książeczki przynosimy ją do Kącika i wybieramy koleją
5. Prosimy o pomoc w wzbogacaniu różnorodności Kącika Wymiany Książek.
6. DBAJMY o książki – zwracamy uwagę dzieci na konieczność poszanowania wartości jakimi są książki, dlatego zwracamy uwagę na zachowanie książek w jak najlepszej kondycji (czysta książeczka jest bardziej atrakcyjna niż brudna i porwana).
7. W razie przypadkowego zniszczenia książki, rodzic zobowiązany jest do naprawy szkody.
8. Czytamy wspólnie z dzieckiem.


Jak zachęcić dziecko do czytania - 15 sposobów


Polacy czytają mało. Statystyki są bezlitosne, podobno tylko około 10% regularnie sięga po książki. Często dzieci ze słowem czytanym spotykają się dopiero w szkole. A wtedy może już być za późno, żeby narodził się prawdziwy mól książkowy...

Co możesz zrobić, żeby Twoje dziecko należało do tych nielicznych – czytających?
1. Pozytywne nastawienie. Jeśli tata o książkach wypowiada się pogardliwie i mówi, że lepszy jest film, a i mamy z książką w ręku dziecko nie widzi, to nie pokocha czytania. Musi widzieć, że książki to jest to! Opowiedz o książce, którą właśnie czytasz, mów dziecku, co jest w niej ciekawego, pokaż okładkę.
2. Czas czytania. Jeśli rodzicom ciężko wykroić w ciągu dnia chwilę na spokojną lekturę, można wprowadzić „czas na książkę”. Niechby to było i pół godziny, ale spędzone na wspólnym czytaniu. Oczywiście, gdy dziecko jest młodsze, czytać muszą mu rodzice. Jeśli wprowadzicie zwyczaj głośnego czytania, to nawet starsze dziecko z chęcią posłucha, niech to będzie taka mała rodzinna tradycja.
3. Wybierz odpowiednio. Książka musi być stosowna do wieku. Dla najmłodszych z grubymi kartkami oraz z kolorowymi ilustracjami. Najbardziej opornego przedszkolaka zaciekawi książka z „okienkami” pod którymi coś się kryje. Dobór książki powinien uwzględniać też zainteresowania dziecka. Niech książka pojawia się także wtedy, gdy szukacie odpowiedzi na jakieś pytanie, np. „jak duże były dinozaury?”
4. Nie tylko książki. Czytać można też czasopisma, które warto zaprenumerować. Wprawdzie dla najmłodszych oferta jest dość uboga, ale można znaleźć coś, co zainteresuje każdego. Pozwól aby dziecko samo obejrzało otrzymane pismo, potem siądź i czytaj razem z nim. Rozmawiaj o tym, co było dla niego zajmujące, bo lektura jest wtedy ciekawsza, gdy można się dzielić przemyśleniami.
5. Czytaj głośno i rób to z radością! Wcielaj się w bohaterów, czytaj piskliwie, grubo, szeptem i głośno. Wciągnij swoje dziecko w świat czytanej książki. Nie wstydź się czytania na głoś, dziecko wcale nie ocenia, za to ceni wysiłek i zainteresowanie rodzica.
6. Daj wybór. Niech w domu będą książki o różnej tematyce, niezależne od płci dziecka. Pomóż dziecku poszukać czegoś interesującego dla niego. Jeśli lubi określony rodzaj książek – dostarczaj je, z czasem możesz podsuwać też coś innego.
7. Odwiedźcie bibliotekę. Niech książkę pomoże wybrać bibliotekarz, taka książka będzie na pewno bardziej interesująca.
8. Idźcie na zakupy. Odwiedźcie dużą księgarnię z założeniem: każdy kupuje jakąś książkę dla siebie. Podyskutuj z dzieckiem o tym, co chce wybrać i dlaczego. Opowiedz o swoim wyborze.
9. Jeśli dziecko zaczyna czytać, pozwól, żeby czytało Tobie i nigdy nie okazuj zniecierpliwienia. Nie poprawiaj, nie koryguj. Bądź cierpliwym słuchaczem – przyniesie to znacznie lepsze efekty niż bycie „nauczycielem”.
10. Jeśli dziecko nie chce czytać samodzielnie – sięgnij po komiksy: mało tekstu, łatwo zrozumieć sens z obrazków, ale... nie do końca, więc prędzej czy później dziecko zacznie podczytywać o co chodzi.
11. Sięgnijcie po gry, które usprawniają czytanie: „Sylaby”, „Słówka”, „Scrabble”, dzięki zabawie literami dziecko zacznie lepiej czytać, a czynność, którą wykonuje się z łatwością, daje więcej radości.
12. Zrób książkę dla dziecka: weź jego fotografie (możesz też zaplanować sesję pod tytułem „Jeden dzień z życia...”) i każdą z nich podpisz jednym lub kilkoma zdaniami. Taka książka zachęci znacznie bardziej do czytania. Zepnij lub zbinduj tak powstałą książkę. Osoby lubiące scrapebooking mogą tworzyć całe albumy z rodzinnymi (lub innymi) opowiastkami.
13. Nic na siłę. Jeśli dziecko nie jest zainteresowane daną książką, odłóż ją. Pozwól odstawić nieskończoną na półkę. Nie zmuszaj do czytania, zachęcaj, proponuj i licz się z tym, że dziecko może odrzucić to, co wybierze rodzic.
14. Zrób coś z książką. Oczywiście nie dosłownie: przygotujcie teatrzyk lub umówcie się, że cały dzień będziecie bohaterami wybranej historii. Zróbcie krzyżówkę, rebus, labirynt. Zaprojektujcie grę, która będzie się rozgrywać w świecie wybranej opowieści. Narysujcie ilustrację, ułóżcie dalszy ciąg.
15. Motywuj do samodzielnego czytania: przygotuj karteczki z „zadaniami”. Jeśli dziecko ją przeczyta i zadanie wykona (np. Ten, kto podskoczy 3 razy i zawoła „hura” dostanie cukierka), będzie na niego czekała niespodzianka. To motywuje do czytania ze zrozumieniem.

~ Zdjęcia - Czytający rodzice

~ Zdjęcia - Kącik wymiany książek w grupie Tygryski

~ Zdjęcia - Kącik książki w sali Motylków

~ Zdjęcia - Kącik książki w sali Słoneczek

~ Zdjęcia - Przedszkolny kącik wymiany książek

~ Zdjęcia - Czytający rodzice
Miejskie Przedszkole Nr 3 w Zielonce © 2010
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.